Aktualności
III Mariacki Festiwal Organowy
Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej zaprasza na III Mariacki Festiwal Organowy, który odbędzie się w dniach od 11 lipca – 12 września 2017 r. w Bazylice Mariackiej w Krakowie. Wśród znamienitych wirtuozów muzyki organowej wystąpią m.in.: Jennifer Pascual – dyr. muzyczny katedry św. Patryka na Manhattanie, Peter Kofler z katedry w Monachium, Roman Perucki – pierwszy organista katedry oliwskiej oraz Witold Zalewski – pierwszy organista katedry wawelskiej. Inauguracyjny koncert wykona Ernst Wally – tytularny organista katedry św. Stefana w Wiedniu. Mariacki Festiwal Organowy ma na celu przede wszystkim popularyzację piękna muzyki organowej, skierowanego zarówno w stronę profesjonalnych muzyków jak i turystów, licznie odwiedzających Kraków w sezonie letnim. Wstęp za okazaniem zaproszenia lub cegiełki (20 pln). whidk.upjp2.edu.pl
III MARIACKI FESTIWAL ORGANOWY
PROGRAM:
Koncert I
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 11 lipca 2017 r., godz. 20.00
Ernst Wally – organy (Austria)
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Martin Lichtfuss – Toccata na organy z „Psalmenmesse”
Johann Sebastian Bach – Fantazja G-dur, BWV 572
Thomas Daniel Schlee – Deux Prière Mariales pour Orgue:
Magnificat
Stabat Mater
Rudolf Bibl – Preludium E-Dur, nr 1
ze zbioru „Sieben Charakterstücke” op. 87
M. Lichtfuss – 3 utwory na organy
Präludium
Ludium
Postludium
R. Bibl – Canzonetta nr 5
ze zbioru „Sieben Charakterstücke” op. 87
Ernst Wally – Preludium op. 10/I
R. Bibl – Abendruhe
ze zbioru „Sieben Charakterstücke op. 87
T. D. Schlee – Seefelder Präludium
Feliks Mendelssohn-Bartholdy – Sonata f-moll op. 65 nr 1
Allegro moderato e serioso
Adagio
Andante-Recit
Allegro assai vivace
Koncert zrealizowany przy współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie
Ernst Wally – kompozytor, tytularny organistą Katedry Świętego Szczepana w Wiedniu. Artysta studiował grę na organach pod kierunkiem Franza Faltera i Michaela Radulescu a kompozycję pod kierunkiem Dietmara Schermanna, Michaela Jarrella oraz Frédérica Durieuxa. Erns Wally jako organista występował w całej Europie, w Rosji, w Kanadzie i w Wenezueli. Koncertował także z „Symphonieorchester” oraz orkiestrą „Vienna Symphony”. Jego twórczość kompozytorska obejmuje muzykę kościelną, kameralną i symfoniczną. Wśród nich znaleźć można utwory związane z jubileuszem 20-lecia międzynarodowego cyklu koncertów “Wiener Orgelkonzerte”, Wiedeńskim Koncertem Muzyki Katedralnej organizowanym w ramach wizyty papieża Benedykta XVI, festiwalem “Carinthischer Sommer”, “Romano Guardini Stiftung/Berlin” oraz EIKON Media GmbH/Berlin. Jego kompozycje wykonywane były w Europie i USA.
Łukasz Jarocki – muzyk, organizator i koordynator licznych przedsięwzięć kulturalnych oraz muzycznych zarówno na terenie Krakowa, jak i w całym kraju i za granicą. Konferansjer licznych koncertów, w tym poprzedniej edycji Mariackiego Festiwalu Organowego. Pełnił m.in. funkcję koordynatora Zespołu ds. Muzyki Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016 oraz inspektora Chóru i Orkiestry ŚDM. Na co dzień związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w którym zajmuje się promocją polskich artystów i kompozytorów.
Koncert II
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 18 lipca 2017 r., godz. 20.00
Eugenio Maria Fagiani – organy (Włochy)
Wacław Turek – akordeon
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Chaconne (organy)
Gustav Mahler (1860-1911) – Adagietto (organy)
Marco Enrico Bossi (1861-1925):
Cantabile op. 70 nr 5 (organy)
Redemption op. 104 nr 5 (organy)
Jean Philippe Rameau (1683-1764) – „Śpiew ptaków” (akordeon)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll, BWV 565 (akordeon)
Johann Sebastian Bach – Chorał z kantaty 147 Jesus bleibet meine freunde (akordeon)
Eugenio Maria Fagiani – Improwizacja na zadany temat (organy)
Koncert zrealizowany przy współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie
Eugenio Maria Fagiani – organista, dyrygent i kompozytor, koncertuje w Europie, Izraelu, Jordanii, Rosji, Syrii, Kanadzie i USA na najważniejszych festiwalach organowych. Regularnie zapraszany jest do wygłaszania wykładów a także do prowadzenia klas mistrzowskich (zarówno w interpretacji, jak i improwizacji). Jest także jurorem międzynarodowych konkursów. Jego kompozycje oraz transkrypcje utworów organowych są obecnie częścią repertuaru wielu uznanych organistów takich jak: Stephen Tharp i David Briggs. Za płytę "Crucis Christi Mons Alvernae", nagraną z chórem Braci La Verny, otrzymał tytuł "Recording of the 2009" z Alias, przyznawany przez przegląd kulturalny włoskiego dziennika Il Manifesto. Eugenio Maria Fagiani jest dyrektorem artystycznym: Festiwalu „Internazionale di Musica d'Organo de La Verna” oraz nowego Festiwalu Organowego "S. Donato" w katedrze w Arezzo. Jest również Artystycznym Doradcą Festiwalu Terra Sancta Organ Festival zorganizowanego przez Kustodię Ziemi Świętej.
Wacław Turek ukończył z odznaczeniem Liceum Muzyczne w Krakowie oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dr. Janusza Patera.
Specjalizuje się w muzyce klasycznej, prezentując na akordeonie solo dzieła wybitnych kompozytorów od baroku po współczesność. W repertuarze artysty znajdują się m. in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Gioacchino Rossiniego, Cesara Francka i Astora Piazzolli. Znakomitą większość utworów, które w oryginale nie były tworzone na akordeon transkrybuje osobiście.
W wieku 6 lat rozpoczął publiczne, solowe występy koncertując, przy bardzo dobrej ocenie publiczności, w Polsce, Australii, Francji i w Niemczech.
Klasa artysty została potwierdzona na wielu konkursach akordeonowych oraz konkursach otwartych dla różnych instrumentów, w których zdobywał nagrody i wyróżnienia. Wacław Turek jest laureatem m.in. konkursów i festiwali w Krakowie, Rzeszowie, Warszawie i Klingenthal (Niemcy).
Koncert III
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 25 lipca 2017 r., godz. 20.00
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Jeremiah Clarke (1674-1707) – The Prince of Denmark's March
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga F-dur BWV 540
Johann Sebastian Bach – Chorał z kantaty 147 „Jesus bleibet meine freunde”
Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe „Valet will ich dir geben” BWV 736 (organy solo)
John Stanley (1713-1786) – Trompet Voluntary
Edward Grieg (1843-1907) – Taniec norweski op. 35 nr 1
Gulio Caccini (1545-1618) – Ave Maria
Enrico Bossi (1861-1925) – Stunde der Freude op. 132 nr 5 (organy solo)
Karol Kurpiński (1785-1857) – Cavatina
Bogdan Narloch Studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w kraju i za granicą w większości krajów europejskich oraz Izraelu i Rosji. W swoim dorobku posiada kilka nagrań CD m. in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością artystyczną zajmuje też historycznym budownictwem organowym, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków.
Roman Gryń – absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie. Doskonalił swoje umiejętności u wybitnych pedagogów m.in. u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985). Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą, występując we wszystkich krajach Europy, a także w Kanadzie i USA. Jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i profesorem zwyczajnym w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki, pełniąc jednocześnie od 2002 roku funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
Koncert IV
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 1 sierpnia 2017 r., godz. 20.00
Jennifer Pascual – organy (USA)
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Alexandre Guilmant (1837-1911) – Processional March A-dur, op. 41 nr 5
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantazja G-dur, BWV 572
Clara Schumann (1819-1896) – Preludium i fuga d-moll, op. 16, nr 3
Feliks Nowowiejski (1877-1946) – Preludium na temat Kyrie z Mszy XI op. 9 nr 3
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Preludium op. 28 nr 4 (transkrypcja: Franz Liszt)
Mieczyslaw Surzyński (1866-1924) – Chant triste op. 36 nr 2
Pietro Yon (1886-1943) – Rimembranza
Fanny Hensel-Mendelssohn (1805-1847) – Preludium
Jennifer Pascual uzyskała stopień doktora nauk muzycznych w Eastman School of Music w Rochester w stanie Nowy Jork, gdzie studiowała w klasie Davida Higgsa. Posiada tytuł magistra muzyki w zakresie fortepianu oraz organów. W 2003 roku została dyrektorem muzycznym katedry św. Patryka w Nowym Jorku. Jest pierwszą kobietą w Stanach Zjednoczonych, która zajmuje jedno z najbardziej prestiżowych muzycznych stanowisk sakralnych - przewodniczącej Amerykańskiego Stowarzyszenia Organistów. W 2013 roku była pierwszą Amerykanką zaproszoną do udziału w VI Międzynarodowym Festiwalu Królewskim Bożego Narodzenia w Moskwie. Jest finalistką Konkursu Pianistycznego na Florydzie (1990), laureatką Medalu Paderewskiego i nagrody Theodore Presser Award. Koncertowała w Austrii, Belgii, Kanadzie, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Filipinach, Rosji, Watykanie i na terenie Stanów Zjednoczonych. W kwietniu 2008 roku nadzorowała oprawę muzyczną uroczystości towarzyszących wizycie papieża Benedykta XVI w Nowym Jorku, a we wrześniu 2015 roku wizycie papieża Franciszka w Nowym Jorku.
Koncert V
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 8 sierpnia, 2017 r., godz. 20.00
Roman Perucki – organy
Maria Perucka – skrzypce
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Es-dur, BWV 552
Joseph Rheinberger (1839-1901) – ze zbioru „Sechs Stücke” op.150 /1887
für Violin und Orgel:
Thema mit Veraenderungen, Abendlied, Ouverture
Feliks Nowowiejski (1877-1946) – Finał z Symfonii organowej nr 7 A-dur op. 45
Roman Perucki, urodzony w Gdańsku. Profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, I organista Katedry Oliwskiej (Gdańsk). Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W swoim dorobku ma już ponad 2000 koncertów. Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku, Kanadzie i USA. Organizator międzynarodowych festiwali związanych z muzyką organową, w tym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie. Juror wielu konkursów organowych. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody: złota odznaka Zasłużony dla Kultury Polskiej (2005), srebrny medal Gloria Artis (2007), Pomorska Nagroda Artystyczna Gryf Pomorski (2007) oraz najwyższe odznaczenia papieskie: Pro eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przesz Papieża Benedykta XVI. Nagrał ponad 30 płyt CD, m.in. z Marią Perucką - skrzypce, Maximem Vengerovem – skrzypce, Johannesem Skudlikiem - fortepian, Dariuszem Mikulskim - waltornia, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
Maria Perucka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Brała udział w licznych, międzynarodowych kursach mistrzowskich. Występowała w kwartecie smyczkowym, z którym brała udział w wielu konkursach muzyki kameralnej (m.in. laureatka III nagrody – Łódź 1986). Jako solistka występowała z Kaliską Orkiestrą Symfoniczną, a w Zespole Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis była koncertmistrzem. Jest członkiem kwartetu skrzypiec 4PM.
Koncertuje w wielu kościołach i salach koncertowych w miastach polskich: Warszawa, Kraków, Szczecin, Lublin, Gdańsk oraz w Niemczech, Francji, Włoszech, Belgii, Finlandii, Szwecji i Norwegii, w tym z wieloma wybitnym solistami i organistami. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.
Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni, między innymi z uczniami swojej klasy brała udział w mistrzowskich kursach skrzypcowych prowadzonych przez Maxima Vengerowa (październik 2009) i Siergieja Stadlera (czerwiec 2010).
Koncert VI
Bazylika Mariacka, Kraków
czwartek, 17 sierpnia 2017 r., godz. 20.00
Brice Montagnoux – organy (Francja)
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Girolamo Frescobaldi (1583-1643) – Bergamasca
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll (dorycka), BWV 538
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata d-moll op. 65 nr 6
Choral-Andante sostenuto-Allegro, Fuga, Finale
Alexandre Pierre Feliks Boely (1785- 1858) – Fantazja i fuga B-dur op. 18 nr 6
César Franck (1822-1890) – Preludium, fuga i wariacje h-moll
Luis Vierne (1870-1937) – Berceuse
Luis Vierne – Carillon de Westminster
Koncert zrealizowany przy współpracy z Instytutem Francuskim w Krakowie
Brice Montagnoux urodził się w 1978 roku w Annecy. Ukończył z najwyższym wyróżnieniem Wyższe Narodowe Konserwatorium Muzyczne w Lyonie we Francji (Diplôme National d'Etudes Supérieures De Musique – 2001 r. oraz Certificat d'aptitude i Master de pédagogie – 2004). Został zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Organowego Xavier Darasse w Tuluzie. W 2004 r. otrzymał Grand Prix Jean-Louis FLORENTZ przyznaną przez Francuską Akademię Sztuk Pięknych. Od 2008 roku pełni funkcję organisty tytularnego w kościele Sanary-sur-Mer. W roku 2012 objął funkcję dyrektora Institut d'enseignement supérieur de la musique Europe et Méditerranée w Aix-en-Provence.
Koncert VII
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 22 sierpnia 2017 r., godz. 20.00
Marek Pawełek – organy
Julia Kotarba – wiolonczela
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Passacaglia d-moll, BuxWV 161
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i Fuga G-dur, BWV 541
Johann Sebastian Bach – Suita na wiolonczelę solo d-moll, BWV 1008
Prelude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I - Menuet II - Menuet da capo,
Gigue
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata c-moll op. 65 nr 2
Grave-Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga
Léon Boëllmann (1862-1897) – Prière à Notre-Dame i Toccata z Suity Gotyckiej, op. 25
Marek Pawełek - ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej.
Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w charakterze akompaniatora. Nieprzerwanie od tego czasu pracuje także na stanowisku organisty w Kościele Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę (jako akompaniator) z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2012 roku związany ze Stowarzyszeniem Passionart, w którym obecnie pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest autorem opracowań kolęd, wydanych w 2015 r. przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór UPJP II w Krakowie. W 2016 roku był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.
Julia Kotarba – rozpoczęła swoją edukację muzyczna w Ogólnokształcącej Szkole muzycznej I i II st. Mieczysława Karłowicza w Krakowie w klasie mgr Beaty Zalewskiej, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2009 r. ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie dr Jana Kalinowskiego. Swoją edukację muzyczną kontynuowała też w Konserwatorium w Zwolle w Holandii oraz Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Od roku 2015 jest członkiem kwartetu smyczkowego Airis Quartet, z którym studiuje obecnie na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kameralistyki Piotra Szumieła, w ramach studiów podyplomowych. W 2015 roku wraz z kwartetem smyczkowym zdobyła III miejsce na Międzynarodowym Konkursie muzyki kameralnej na Malcie. W styczniu tego roku, otrzymała stypendium przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Koncert VIII
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 29 sierpnia 2017 r., godz. 20.00
Witold Zalewski – organy
Ludmiła Staroń – sopran
Klaudia Romek – sopran
Marek Pawełek – akompaniament
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
J. S. Bach / Charles F. Gounod (1818-1893) – Ave Maria (duet)
Camille Saint-Saëns (1835-1921) – Ave Maria (solo: L. Staroń)
Giovanni B. Pergolesi (1710-1736) – Sancta Mater ze Stabat Mater (duet)
Franciszek Liszt (1811-1886) – Ave Maria d’Arcadelt (organy solo)
Luigi Cherubini (1760-1842) – Ave Maria (solo: L. Staroń)
Giovanni B. Pergolesi – Inflammatus et accensus ze Stabat Mater (duet)
César Franck (1822-1890) – Preludium, fuga i wariacje h-moll
Adolf Doss (1825-1886) – Ave Maria (solo: L. Staroń)
Joseph Alber Auer (1856-1911) – Ave Maria (duet)
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Laudamus Te z Gloria, RV 589 (duet)
Léon Boëllmann (1862-1897) – Suita Gotycka, op. 25
ntroduction-Choral, Menuet gothique, Prière à Notre-Dame, Toccata
Witold Zalewski – w roku 1992 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie - w klasie organów prof. Jana Jargonia. od roku 1995 jest I organistą Katedry Wawelskiej. Kilkukrotnie pełnił rolę organisty podczas pielgrzymek Papieskich. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Witold Zalewski jest autorem Śpiewnika Pieśni Kościelnych wydanego przez PWM w roku 1997. Artysta zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”. Od roku 2016 pełni funkcję dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją. Ma w swoim dorobku dyskograficznym 7 płyt CD z solową muzyką organową.
Marek Pawełek - ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej.
Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w charakterze akompaniatora. Nieprzerwanie od tego czasu pracuje także na stanowisku organisty w Kościele Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę (jako akompaniator) z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2012 roku związany ze Stowarzyszeniem Passionart, w którym obecnie pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest autorem opracowań kolęd, wydanych w 2015 r. przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór UPJP II w Krakowie. W 2016 roku był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.
Ludmiła Staroń
Absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej, w 1989 rozpoczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku, klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. W latach 1993-1995 studiowała śpiew pod kierunkiem prof. Christiana Elsnera z Drezna, uczestnicząc w licznych seminariach i warsztatach poświęconych muzyce niemieckiego romantyzmu. W 1996 roku ukończyła studia wokalne w klasie prof. Adama Szybowskiego. W repertuarze Ludmiły Staroń szczególne miejsce zajmują polskie i niemieckie pieśni romantyczne, w swoim dorobku artystycznym posiada również gorąco przyjmowane kreacje solistyczne w utworach oratoryjnych (Bach, Haendel, Haydn, Rossini). Walory głosu i temperament predestynują artystkę do wykonywania utworów o szerokiej amplitudzie nastrojów. Romantyczne pieśni, renesansowe i barokowe arcydzieła muzyki wokalnej z mocno zarysowanymi kontrastami formy i uczuć stanowią żywioł, w którym artystka wyraża się najpełniej.
Klaudia Romek - jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Studia odbyła na wydziale wokalno – aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Ireny Torbus. Po ukończeniu studiów rozpoczęła działalność artystyczną w Zespole Madrygalistów „Capella Cracoviensis” a następnie podjęła pracę w chórze Filharmonii Krakowskiej. Z zespołami tymi odbyła wiele tourneé po krajach Europy (m.in.: Niemcy, Włochy, Francja, Szwajcaria, Anglia) oraz po USA i Japonii. Specjalizując się w muzyce oratoryjno-kantatowej często wykonuje partie solowe w dziełach tej miary co: Pasja wg św. Jana, Oratorium na Boże Narodzenie, Msza h–moll J.S. Bacha, Requiem W.A. Mozarta, Mesjasz G.F. Händla i inne. Płyta nagrana dla wytwórni Koch-Schwann z muzyką D. Milhaud, w której nagraniu wzięła udział jako solistka, otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Grand Prix du Disque oraz Diapason d’Or. W roku 2005 za działalność artystyczną została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi. Pracuje jako pedagog prowadząc zajęcia z emisji głosu w Instytucie Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie jednocześnie pełniąc funkcję Kierownika Zespołu Pedagogów Emisji Głosu.
Koncert IX
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 5 września 2017 r., godz. 20.00
Koncert w ramach obchodów Jubileuszu 500-lecia REFORMACJI
Patronat honorowy:
dr Michael Groß – Konsul Generalny Niemiec w Krakowie
Peter Kofler – organy (Niemcy)
Lidia Jazgar – prowadzenie
PROGRAM:
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata d-moll op. 65 nr 6
Choral-Andante sostenuto-Allegro molto, Fuga, Finale. Andante
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Pastorale F-Dur, BWV 590
Johann Sebastian Bach – Toccata i fuga d-moll, BWV 565
Johann Sebastian Bach – Preludium Chorałowe „Vater unser im Himmelreich”, BWV 682
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Sonata B-dur op. 65 nr 4
Allegro con brio, Andante religioso, Allegretto, Allegro maestoso e vivace
Koncert zrealizowany przy współpracy z Konsulatem Generalnym Niemiec w Krakowie
Peter Kofler - od 2008 r organista katedry w Monachium. W latach 2003-2014 był korepetytorem i asystentem chóru Münchener Bach-Chor, a w latach 2007-2010 prowadził chór Klassikchor w Monachium. W swoim dorobku posiada liczne nagrania dla radia i telewizji oraz płytowe (ZDF, BR, RAI, Deutsche Grammophon, Sony Classical, Querstand, Raumklang, Tudor, OehmsClassics, Solo Musica). Jego najnowsze nagranie płytowe "Transkriptionen" zostało nominowane do prestiżowej nagrody „Preis der deutschen Schallplattenkritik". Peter Kofler jest wykładowcą gry organowej i dyrygentury chóralnej w Hochschule für Musik und Theater w Monachium.
Lidia Jazgar - urodzona w Krakowie, Absolwentka Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współzałożycielka (z Ryszardem Brączkiem), wokalistka, współautorka tekstów i muzyki oraz menadżer zespołu GALICJA. Konferansjer niezliczonej liczny koncertów, uroczystości oraz różnorodnych wydarzeń społeczno-kulturalnych. Prezenter telewizyjny, radiowy oraz dziennikarz. Na antenach gościła zawsze z autorskimi propozycjami. Dziennikarka Radia Kraków, w którym występuje również z własną audycją. Za działalność społeczną na rzecz osób niepełnosprawnych otrzymała Medal św. Brata Alberta i nagrodę Amicus Hominum. Została także uhonorowana Srebrnym Medalem Jana Pawła II za zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej oraz Odznaką Honoris Gratia, za szczególne zasługi dla Krakowa i jego mieszkańców.
Koncert X
Bazylika Mariacka, Kraków
wtorek, 12 września 2017 r., godz. 20.00
Krzysztof Michałek – organy
Zespół wokalny FLORES ROSARUM w składzie:
Adrianna Bujak, Maria Klich, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer
s. Susi Ferfoglia – kierownictwo artystyczne
Łukasz Jarocki – prowadzenie
PROGRAM:
Nieszpory organowe na cześć Najświętszej Maryi Panny
Improwizacja organowa n/t Ave Maris Stella
Hymn: Ave Maris Stella
I antyfona: Dum esset rex
Improwizacja organowa
II antyfona: Laeva ejus
Improwizacja organowa
III antyfona: Nigra sum sed formosa
Improwizacja organowa
IV antyfona: Iam himes
Improwizacja organowa
V antyfona: Speciosa facta es
Improwizacja organowa
Responsorium: Beata viscera (Antyfonarz ss. benedyktynek ze Staniątek)
Improwizacja organowa
Antyfona Ad Magnificat: Beatam me dicent
Magnificat Ottavi Toni
Antyfona: Salve Regina
Improwizacja organowa
Krzysztof Michałek - organista w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach oraz w Bazylice Mariackiej. Dyrygent chóru MUSICA EX ANIMA. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w trzech specjalnościach: dyrygentura chóralna w klasie prof. Stanisława Krawczyńskiego, muzyka kościelna w klasie organów dr Marka Wolaka oraz nauczanie przedmiotów teoretycznych. Swoją edukację kontynuował na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów i improwizacji organowej prof. Juliana Gembalskiego, które ukończył w 2010 roku. W grudniu 2012 uzyskał tytuł doktora w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W swoim dorobku posiada płyty CD z muzyką organową i wokalno-instrumentalną. Jest zastępcą dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Miejsce szczególne w obszarze jego zainteresowań zajmują: improwizacja organowa, budownictwo organowe oraz muzyka Kościoła anglikańskiego.
s. Susi Ferfoglia - początkową edukację muzyczną zdobyła w klasie fortepianu w Konserwatorium Muzycznym „G. Tartini” w Trieście (Włochy). W roku 2005 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Andrzeja Białki. Uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego (2006). Podejmowana przez lata refleksja i praktyka zawodowa zaowocowały pracą habilitacyjną: Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku. Jako pedagog od r. 2005 pracuje w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie oraz w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, prowadząc klasę organów i zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego. Jest kierownikiem Podyplomowych Studiów z Monodii Liturgicznej. Od roku 2007 prowadzi żeński zespół wokalny Flores Rosarum, który swoje zainteresowania koncentruje wokół religijnej muzyki europejskiej od XIII do XVI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewów zawartych w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych; zajmuje się również utworami autorstwa średniowiecznej mistyczki św. Hildegardy z Bingen. W roku 2015 wraz z zespołem Flores Rosarum nagrała płytę CD Venite, exultemus Domino (DUX 1242).